Η ομιλία του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρ. Σπίρτζη στην τελετή εγκαινίων αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου – Πατρών

Σπιρτζης

                  Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Πατρών – «Ολυμπία Οδός»

Σήμερα παραδίδεται ο οδικός άξονας Κορίνθου – Πατρών. Ο κύκλος του αίματος των τροχαίων ατυχημάτων, της τριτοκοσμικής ταλαιπωρίας, του αποκλεισμού της Δυτικής Ελλάδας, της Ηπείρου, της Πελοποννήσου και των νησιών του Ιονίου από την υπόλοιπη Ελλάδα σε έναν από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της Ευρώπης, κλείνει οριστικά. Μαζί κλείνει και ο κύκλος των οικονομικών αποζημιώσεων και υπερβάσεων, που άνοιξαν οι συμβάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων και πλήρωσε ακριβά ο ελληνικός λαός.

 Όπως και οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι, έτσι και η Ολυμπία Οδός δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Παρελήφθη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με πλασματικά χρονοδιαγράμματα, αστόχαστο προγραμματισμό, και χαώδεις προϋποθέσεις κατασκευής. Σήμερα, ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Πατρών, είναι μία πραγματικότητα.

Κατόπιν πολύμηνων διαπραγματεύσεων, μπήκε φρένο στις αλλεπάλληλες εργολαβικές διεκδικήσεις και για πρώτη φορά εξασφαλίστηκαν χρονοδιαγράμματα με καταληκτική ημερομηνία παράδοσης των έργων και με ποινικές ρήτρες σε περίπτωση υπέρβασης των προθεσμιών.  Εδώ και μήνες, άλλωστε, έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα επίσημα έγγραφα όλων των συμβάσεων, υπογεγραμμένα και σφραγισμένα: Η επαναδιαπραγμάτευση  που έκανε η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών σε σχέση με τις αρχικές  απαιτήσεις κατασκευαστών και παραχωρησιούχων, πέτυχε όφελος 171.834.053 ευρώ για το Δημόσιο και τους έλληνες φορολογούμενους πολίτες.

Μάλιστα, τον Ιούλιο του 2016 υπογράφηκε η τελική συμφωνία μεταξύ του Δημοσίου και του Παραχωρησιούχου για την έγκαιρη παράδοση του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου Πατρών.

Με βάση το Χρονοδιάγραμμα Εφαρμογής που προσαρτήθηκε στη Συμφωνία το νέο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου από Κόρινθο μέχρι Πάτρα μήκους 120 χιλιομέτρων προβλέπονταν να ολοκληρωθεί και να αποδοθεί σε λειτουργική κυκλοφορία στο τέλος Μαρτίου του 2017.

Η υπογραφή της προαναφερθείσας συμφωνίας, κρίθηκε απολύτως αναγκαία. Αφορούσε στην καθυστερήσεων του παρελθόντος και οι οποίες δεν είχαν επιλυθεί κατά την επανεκκίνηση του Έργου και σχετίζονταν κυρίως με :

  • Το χρόνιο ζήτημα της εκτέλεσης των εργασιών αρμοδιότητας της ΕΡΓΟΣΕ στις περιοχές εμπλοκής του αυτοκινητοδρόμου με την Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων (ΣΓΥΤ), το οποίο επιλύθηκε με απόφαση του Υπουργού κ. Χρήστου Σπίρτζη τον Μάιο του 2015.
  • Την καθυστέρηση έγκρισης της περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του οριστικού Σχεδιασμού στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, η οποία έλαβε χώρα το Σεπτέμβριο του 2015.
  • Την καθυστέρηση διενέργειας των αρχαιολογικών ερευνών στις περιοχές Κερύνειας Αχαΐας, και Αρχαίας Κορίνθου και Λουτρού Κορινθίας, οι οποίες ολοκληρώθηκαν το Ιούλιο του 2016.
  • Την υπογραφείσα τον Δεκέμβριο του 2014 Συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και Παραχωρησιούχου για την υιοθέτηση των νέων προδιαγραφών των πλευρικών στηθαίων στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα.

Επιπροσθέτως, ο Παραχωρησιούχος ήδη από τον Φεβρουάριο του 2016 έχει προχωρήσει σε σημαντική επιτάχυνση των εργασιών σε εφαρμογή του Πλαισίου Συναντίληψης που υπογράφτηκε με το Δημόσιο στις 11-2-2016.

Τέλος, η κυβέρνηση αποκατέστησε πλήρως τη στρέβλωση από  προέκυψε από τη μείωση του φυσικού αντικειμένου της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.  Θυμίζουμε, ότι ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος απεντάχθηκε από την παραχώρηση και  αποκλείστηκε από την κοινοτική χρηματοδότηση. Οι τότε κυβερνώντες, οδηγήθηκαν σε αυτή τη μοιραία επιλογή για το έργο το 2013, αφού είχαν καταφέρει τον απόλυτο εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος και του προϋπολογισμού της Ολυμπίας οδού. Σήμερα, το έργο που αφορά τον αυτοκινητόδρομο Πατρών -Πύργου έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και οι δημοπρασίες βρίσκονται σε εξέλιξη.

 

 

 

Η Παράδοση σε κυκλοφορία του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου Πατρών  στις 11-04-2017

 

Η Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και της Ηπείρου. Συνδέει τρεις Περιφέρειες και την Πρωτεύουσα της χώρας με μία από τις σημαντικότερες πύλες της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας. Ο νέος, σύγχρονος αυτοκινητόδρομος αναβαθμίζει τη σύνδεση προς το νοτιοδυτικό τμήμα της Ελλάδας και δίνει νέα ώθηση στην τουριστική ανάπτυξη, την πρόσβαση στους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της ευρύτερης περιοχής.

Η παράδοση του Αυτοκινητοδρόμου στις 11/04/2017 περιλαμβάνει την παράδοση σε κυκλοφορία του συνόλου του Αυτοκινητοδρόμου μήκους 120 χιλιομέτρων, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) ανά κατεύθυνση και πλήρως αποπερατωμένες και σε λειτουργία τις 12 νέες σήραγγες.  Να σημειωθεί,  ότι η πρόοδος και η ένταση των εργασιών ήταν τόσο μεγάλη, που ακόμη και τα περισσότερα σημεία που είχαν συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παραδοθούν τον Αύγουστο του 2017, σήμερα είναι λειτουργικώς ολοκληρωμένα. Κι αυτό γιατί, ακόμη και στις παρακάτω θέσεις που εξαιρούνται της λειτουργικής παράδοσης, οι οδηγοί θα μπορούν να κινούνται με ασφάλεια, καθώς ήδη περιλαμβάνουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και πλήρως διαχωρισμένο οδόστρωμα. Πρόκειται ουσιαστικά για έξι χιλιόμετρα συνολικά και προσδιορίζονται στα παρακάτω σημεία:

  • Του Βόρειου κλάδου του αυτοκινητοδρόμου στην περιοχή μεταξύ της Ανατολικής και Δυτικής διασταύρωσης με την Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων (Σ.Γ.Υ.Τ.) στην περιοχή Δερβένι σε μήκος 2,5 χλμ. περίπου όπου όμως η κυκλοφορία θα διεξάγεται σε δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση. Η ολοκλήρωση του κλάδου αυτού θα γίνει μόλις ολοκληρωθεί  από την ΕΡΓΟΣΕ το τεχνικό εξόδου της σιδηροδρομικής σήραγγας που βρίσκεται κάτω από τον Αυτοκινητόδρομο.
  • Της περιοχής διασταύρωσης του αυτοκινητοδρόμου με την Σ.Γ.Υ.Τ στην περιοχή Καμάρες Αιγιαλείας σε μήκος1,0 χλμ περίπου ,όπου επίσης η κυκλοφορία θα διεξάγεται σε δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση μέχρι την ολοκλήρωση του τεχνικού Άνω Διάβασης της σιδηροδρομικής γραμμής.
  • Της περιοχής Αραχωβίτικων σε μήκος 1,5 χλμ περίπου
  • Ορισμένων κλάδων του Ανισόπεδου Κόμβου του Ρίου, στον οποίο θα είναι ολοκληρωμένοι και σε κυκλοφορία οι δύο κύριοι υπόγειοι κλάδοι που συνδέουν την Αθήνα με τη γέφυρα του Ρίου Αντιρρίου.

 

  • Της περιοχής Καμαρίου Κορινθίας όπου ο κλάδος του αυτοκινητοδρόμου από Πάτρα προς Αθήνα θα είναι ολοκληρωμένος και σε λειτουργία ενώ ο κλάδος από Αθήνα προς Πάτρα θα κυκλοφορείται επί της ΝΕΟ σε μήκος περίπου 1 χλμ.

 

  • Επίσης δεν θα έχει ολοκληρωθεί η διάστρωση της αντιολισθηρής στρώσης σε κάποια τμήματα μεταξύ του κόμβου Ακράτας και Ρίου. Στα τμήματα αυτά θα υπάρχουν ολοκληρωμένες τέσσερεις ασφαλτικές στρώσεις γεγονός που καθιστά απόλυτα λειτουργικό και ασφαλή τον αυτοκινητόδρομο για τους χρήστες.

 

Περιγραφή του αντικειμένου της σύμβασης Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου

Ο Αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Ευρεία Παράκαμψη Πάτρας έχει συνολικό μήκος 202 χλμ. Στις υποχρεώσεις της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβάνεται:

  • H Κατασκευή, Λειτουργία και Συντήρηση του Νέου Τμήματος του Αυτοκινητοδρόμου από την Κόρινθο έως την Πάτρα  μήκους 120χλμ,
  • H Κατασκευαστική και λειτουργική αναβάθμιση των 82 χλμ. του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου, από την Ελευσίνα στην Κόρινθο και την παράκαμψη Πάτρας. Οι υπόψη εργασίες αναβάθμισης των υφιστάμενων τμημάτων περιλαμβανόμενης και της κατασκευής του Νέου Κέντρου Εκμετάλλευσης και Συντήρησης του Αυτοκινητοδρόμου ολοκληρώθηκαν στο σύνολο τους το Φεβρουάριο του 2016.

 

Μεθοδολογία υλοποίησης του Νέου τμήματος του Αυτοκινητοδρόμου

 Κόρινθος – Πάτρα μήκους 120 χλμ –Τεχνικά Χαρακτηριστικά του Εργου

  • Αξιοποιήθηκε ο διάδρομος της κατασκευασμένης από τη δεκαετία του 1960 Νέας Εθνικής Οδού (ΝΕΟ) με κατασκευή δεύτερου κλάδου σε επαφή με την ΝΕΟ εκτός από περιοχές που υπήρχαν επισφαλείς γεωλογικές συνθήκες στις οποίες κατασκευάστηκαν παραλλαγές του ενός ή και των δύο κλάδων  κυρίως με σήραγγες.

Οι περιοχές αυτές είναι το Ξυλόκαστρο, το Δερβένι, τα Μαύρα Λιθάρια η Αιγείρα, ο Πλάτανος και η Παναγοπούλα. Η ταχύτητα μελέτης είναι 120 χλμ/ώρα και η διατομή ανά κλάδο στα ανοιχτά τμήματα περιλαμβάνει 2 Λωρίδες κυκλοφορίας  καθώς και Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) πλάτους 3,5 μέτρων (πλέον πλευρικών διαμορφώσεων) και μεσαία νησίδα κατ’ ελάχιστον 2,0 μέτρα και λωρίδες καθοδήγησης 1,20 μέτρα εκατέρωθεν.  Στο τμήμα Κόρινθος – Κιάτο μήκους 20 περίπου χλμ  η Σύμβαση Παραχώρησης προβλέπει την εξασφάλιση λειτουργίας όποτε απαιτηθεί για διατομή τριών λωρίδων ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ.

  • Το νέο τμήμα περιλαμβάνει 12 συνολικά νέες σήραγγες ,συνολικού μήκους 17.955 μέτρα, εκ των οποίων:
  • οι τρεις είναι στην κατεύθυνση από Κόρινθο – Πάτρα κατά σειρά (Μαύρα Λιθάρια, Πλάτανος και Παναγοπούλα) συνολικού μήκους 7.270 μέτρων  και
  • οι εννέα είναι στην κατεύθυνση από Πάτρα προς Κόρινθο κατά σειρά (Παναγοπούλα , Λαμπίρι 2, Λαμπίρι 1, Πλάτανος , Αιγείρα , Ακράτα , Μαύρα Λιθάρια , Δερβένι 2 , Δερβένι 1 ) συνολικού μήκους 10.685 μέτρων.
  • 11 τεχνικά με εκσκαφή και επανεπίχωση μονού ή διπλού κλάδου (lane cover/cut and cover) συνολικού μήκους 1.400 μέτρων.
  • 43 νέες γέφυρες κατά μήκος του Αυτοκινητοδρόμου ( γέφυρες ανισόπεδων κόμβων, ποταμογέφυρες κλπ) συνολικού μήκους 1.200μ. περίπου,
  • 23 γέφυρες άνω διαβάσεων και 133 τεχνικά κάτω διαβάσεων που διασφαλίζουν την επικοινωνία των περιοχών εκατέρωθεν του Αυτοκινητοδρόμου
  • Την κατασκευή του τεχνικού τριών ανοιγμάτων, που έπρεπε να κατασκευαστεί από την ΕΡΓΟΣΕ, για την άνω διάβαση της σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων (ΣΓΥΤ) πάνω από τον αυτοκινητόδρομο στην περιοχή Καμάρες Αιγιαλίας.
  • 13 πλήρεις νέους Ανισόπεδους Κόμβους (Αρχαίας Κορίνθου , Ζευγολατιού – Βόχας , Κιάτου , Λυκοποριάς , Δερβενίου – Ευρωστίνης , Ακράτας , Καλαβρύτων , Ανατολικού Αιγίου , Δυτικού Αιγίου , Σελιανίτικων , Δρεπάνου – Αραχωβίτικων και Ρίου) .
  • Ενός πλήρους νέου Κέντρου Εκμετάλλευσης και Συντήρησης στη περιοχή του Ρίου και ενός Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στην περιοχή Αραχωβίτικων (θα παραδοθούν στις 31/08/2017)

 

Κόστος

Το συνολικό Κατασκευαστικό Κόστος (περιλαμβανομένων και των εκτελεσθεισών παλαιότερα εργασιών του τμήματος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) ανέρχεται σε 1,834  δισεκατομμύρια  ευρώ και το κόστος των απαλλοτριώσεων 223 εκ. ευρώ.

/ Ανακοινώσεις

Share the Post